Sziasztok / Csókolom!
Ha már világismeret bővítés, továbbgondoltam a témaindító hozzászólás felvetéseit.
Na, mármost, az egyik legnagyszerűbb dolog Lanawinon a karakterek előtörténetének, jellemének, hitének (stb-stb.) kötetlensége, szabadsága - viszont ennyi év után úgy látom, ez egyben egy gyengéje is. Hadd fejtsem ki:
1. Probléma: chaten is szokott szó lenni arról, hogy a legtöbben túlságosan eltérnek a fajukra jellemző tulajdonságoktól, így pl. a legtöbb sötételf kedves, tele van minden szadista tündérekkel és gyáva orkokkal.
– Egyrészt ez szerintem kevésbé problémás, mint mások szerint és valahol érthető is, hogy a játékosok nem akarnak „sablonos” karaktereket játszani, ezért kitalálnak ezt-azt, amivel különlegessé tehetik a karakterüket (azért valljuk be, érdekes lehet egy óriás-tolvajt játszani. :D).
– Másrészt ez olyan „probléma” (már, ha annak vesszük), amit nagyon nehéz lenne szabályozni (manuálisan átnézni minden karaktert és eldönteni, hogy megfelel-e a faji normának – ráadásul hol a határ?), akkor pedig már inkább nem kéne, hadd döntse el mindenki, milyen karaktert játszik.
2. Probléma: Lanawin egy kissé üres / nem él. Nem mondom, sok minden ki van dolgozva és pl. ez a téma is arra irányul, hogy ezt bővítsük. (Nahát, ezt a hozzászólást is épp ezért írtam ide!) Viszont van egy csomó olyan dolog, amiről csak itt-ott, említés szintjén tudunk egy-egy helyszínleírásból vagy súgóból, vagy csak „szájról-szájra” terjed karakterek által. Ez persze egy bizonyos szinten jól van így, hiszen hozzátesz a világ rejtelmességéhez, ugyanakkor nem lehet mindenre azt mondani, hogy „járjál utána”.
A teljesség igénye nélkül:
– keleten, a füves pusztákon nomád, fosztogató népek élnek
– a sötételfek (általában) matriarchális közösségekben élnek, „gonosz” isteneket tisztelnek/tiszteltek
– a törpéknek vannak földalatti városaik/bányáik/kincseik
– Kikötő – Patkányok
– az orkok (általában) hordákban élnek és minden második karakternek megölték a szüleit
→ Megoldások: a második problémára kézenfekvő javaslat, hogy részletesebben dolgozzuk ki ezeket a dolgokat és ez részben magával vonzza, hogy az első probléma is kevésbé legyen jelentős. Bár összefoglalóan lehetne annyi a javaslat, hogy „egészítsük ki a leírásokat”, de ez így elég tág fogalom, ezért két részre szedem ezt is:
→ 1. Fajleírás-reform: az most mindegy, hogy teljesen új leírásokat készítünk, vagy a jelenlegieket egészítjük (esetenként javítjuk?) ki, de rengeteg dolog elférne még ott:
– a faj külső leírása – azon túl, hogy milyen magasak (milyen színűek az orkok, van-e agyaruk, stb.)
– a jellemük nagyjából most is meg van adva, de itt-ott ki lehetne egészíteni – legyen kőkeményen leírva, hogy (általában) milyenek, elég az apróbetűs részben megemlíteni, hogy „ettől el lehet térni”, így egy teljesen kezdő játékosnak ritkábban jutna eszébe jóságos sötételfet regisztrálni.
– amit én nagyon hiányolok jelenleg: a vallásuk / kultúrájuk – igaz, van jelenleg 3 „nagy” isten, ami akárhogy számolom, 300%-os javulás a régi „nincsenek vallások avagy higgy, amiben akarsz” állásponthoz képest. (Nyilván nem azt akarom, hogy minden selfnek kötelező legyen hinni pl. a Pókistennőben, de jó lenne, ha lennének alapok – a Teremtésmítoszok néhány sorban elintézett „istenein” kívül.)
– „társadalom” – igaz, Lanawinon elég vegyesen élnek a fajok, de megannyi előtörténetet, hozzászólást, leírást olvastam már pl. törpe/gnóm városokról, óriás-falvakról, ork klánokról, hogy szerintem megérdemelne egy kis kifejtést. Ezzel viszont el is érkeztünk a megoldás második részéhez.
→ 2. „Klánok” kidolgozása/körvonalazása: nem a játékosok által létrehozott „klánokra” gondolok, hanem az előbb említett „társadalom” témakörébe eső IC létező (vagy most majd már létező), NJK-csoportosulásokra. Például:
– Patkányok (Kikötő)
– artheniori „alvilág” (Romváros/Szegénynegyed)
– törpe „királyságok”
– egy-két nevesebb ork horda, a füves puszták klánja(i)
– stb-stb.
Természetesen továbbra is az IC információk lennének a mérvadók, de ha sehol egy szó sem esik például a 'Lángorkán' nevű ork klánról, akik az Erdőmélyén laknak, akkor a JK orkoktól sem várható el, hogy fejszét lóbálva, üvöltve ostromolják meg a várost – nyilván jobb híján békés, barátságos orkok lesznek, mert kevés a tényleges lehetőség a városon kívüli játékra, fejlődésre. Ellenben, ha valahol meg van említve, hogy van egy ilyen klán, tök jó játéklehetőség lehet, hogy felkeresi őket, hogy együtt bandázzanak. És ez csak egy példa volt a sok közül. Sőt, az sem lenne semmi, ha egy Mesélő indítana egy globális kalandot, amiben egy nomád törzs megtámadja a szántóföldek faluit. Persze erre most is van lehetőség és nyilván ez már a Mesélők idejétől/kedvétől is függ, de szerintem, ha ki lennének dolgozva az ehhez hasonló „NJK klánok”, az egy csomó érdekes, izgalmas kalandot eredményezhetne.
Hogy pontosan milyen formában kerülnének ezek az információk hozzánk, játékosokhoz, az nagyjából mindegy. Lehetne ezeknek a szerveteknek egy külön súgót létrehozni vagy a Hírverőbe is kerülhetnének ilyenek (pl. Yoskä bácsi házát felgyújtották a nomádok, segítsünk neki!) vagy harmadik lehetőségként írom, hogy akár a fajok leírásához is kerülhetnének ilyen infók, ott lenne megnevesítve néhány ork törzs neve, meg ilyesmik.
Persze mindez egy csomó munka, de a játékosok is segíthetnének, én pl. elég sokat foglalkoztam már Lanás istenekkel, meg hasonlókkal. >.>
tl;dr: egészítsük ki a fajleírásokat!
Üdv,
Morw