Ez az írás azért született meg, mert majdnem _minden nap_ látok valamit általában chaten, ami a VP-zés egy enyhébb formája, és gondoltam leszek olyan jó fej és szólok, hogy ezzel tipikusan a saját, és sokszor a másik játékát is kevésbé élvezetessé teszitek. Ezek valóban enyhébb esetek, és nem fogja tönkretenni vagy teljesen élvezhetetlenné változtatni a játékot, de mindenképp el tud venni vagy el is vesz az élményből valamennyit.
A leggyakoribb, és egyben tipikusan az egyik legenyhébb esete a dolgoknak: olyan információ megosztása OC, amit a karakter nem tud IC.
Ez az, ami naponta, akár többször is előfordul. Miért probléma? Azért, mert befolyásolod a játékos, így pedig egy karakter döntéseit. Aki pedig azt mondja, hogy egy információ birtokában képes tökéletesen pártatlanul dönteni, az hazudik. Már a puszta tény, hogy egy olyan infót ismer valaki, amit amúgy nem tudhatna, lehetetlenné teszi a tökéletes pártatlan, független döntést. Ha valaki ismer egy információt, akkor két lehetőség van: annak befolyása alatt dönt olyan irányba, mintha a karakter is ismerte volna; vagy éppen megpróbálja kizárni, ami a legtöbb esetben túl jól sikerül, és csakazértis elvet egy döntést, amit amúgy meghozna, nehogy felhasználja véletlenül az információt. Egyik sem jó. Ráadásul a legrosszabb benne, hogy sokszor úgy avatkozik bele a játékba, hogy senki nem veszi észre, és senkiben nem realizálódik, hogy jobb lenne mindenkinek, ha erről nem is lenne tudomása.
Tipikus példák:
- enyhe: elmondod a karaktered bármilyen nem publikus tulajdonságát másoknak valami OC felületen, pl. a karaktered egy értékét, kasztját vagy hasonló, úgy, hogy azt IC nem közölte a karaktered az övével. Tudom, hogy húdenagy világi barátok vagytok, és persze ha egy klánban vagytok vagy OC jóban vagytok, akkor nem támadnak egymásra a karaktereitek IC (ami amúgy pont ugyan ebbe a VP-zés kategóriába esik), de ezek az infók nem véletlenül nincsenek megjelenítve a karakterlapon.
- mérsékelt: barátok vagytok OC vagy valamilyen egyéb kötelék van köztetek, esetleg csak klántársak vagytok és jóban vagytok, _ezért_ (és neme gy helyes IC indok miatt) a karaktereitek IC jóban vannak, és nem ártanak egymásnak. Remélem nem kell részletezni, hogy miért hatalmas butaság és VP-től átitatott, ha egy OC kapcsolat miatt alakul máshogy két karakter IC kapcsolata. _Nyilván_ más az eset, ha előre direktben így lettek megírva a karakterek, nem erről van szó most.
- súlyos: előre lefixált játékok. Ennek a legtipikusabb példája a kb. minden klánban felmerülő toborzás vagy karakterismerkedés. Nem egy eset volt, amikor egy orgyilkos (!) teljes néven bemutatkozik (!) egy olyan karakternek, akivel két percet nem beszélt összesen (!), csak mert tudja, hogy ő vele együtt, és nem ellene fog kalandozni. Vagy ő hozzá menne klánba. Ez már súrolja amúgy a szabálytalan kategóriát is.
- szabálytalan: egyértelműen szabálytalan, és igen súlyos VP-zés a kategóriáján belül, ha olyan infókat osztasz meg, amiből aktív játékbeli előny származik. Ilyen lehet pl. varázsitalok receptje, vagy egyéb, direktben tápoláshoz kapcsolódó információk - pl. régebben, amíg volt ilyen, egymás közt megosztása annak az infórnak, hogy melyik munka melyik helyszínen fizet többet.
Hogy kerüld el ezt a fajta VP-zést?
Soha ne adj ki olyan infót OC felületen, amit a másik karaktere nem tudhat IC. Beleértve azt is, hogy milyen értékei, kasztja, ET-je vagy belső leírása van a karakterednek; mi a karaktered motivációja, jelleme, céljai; illetve lehetőleg tartózkodj attól, hogy a karaktered egyes cselekedeteit előre közöld még azelőtt, hogy az reagban megjelenne (pl. kláncsatlakozási szándékodat egyáltalán nem kell OC közölnöd, amíg IC nem lettél legalább a klánhelyszínre beengedve és/vagy felvételiztetve/felvéve/befogadva). Ez nem jelenti, hogy spontán játékokat kellene játszani, hisz meg lehet beszélni PM-ben (bizonyos játékosoknál kötelező is), hogy játszotok együtt, csak azt ne fixáljátok, hogy mit.
Szerencsére ezt az írást fel is lehet itt függeszteni, mert kb. minden ennél súlyosabb esetet amúgy is tilt a szabályzat, tehát ha valaki nem is tartja be, legalább tud róla, így fölösleges elmagyarázni, mik ezek, és nem adnék ötleteket sem. Arra azért felhívnám a figyelmet, hogy az eddig általam megfigyelt játékosok alapján mind FRPG, mind asztali, mind LARP esetében is nagyon szépen látható, hogy aki a fenti VP-szerű dolgokat elköveti, az tipikusan sokkal amatőrebb játékos minden más területen is, és az esetek többségében jelentősen kevésbé élvezi is a játékot, mert nem elég fordulatos vagy eseménydús számára, és inkább csap át tamagochiba, ahol mindig előre tudod, hogy mi lesz, és válogathatsz a lehetőségek közül - vagy ennek enyhébbik formája. Persze vannak itt is kivételek, de ez egy általános trend. Úgyhogy ha te karakterkijátszás és karakterhűség szempontjából jónak tartod magad, akkor alapvető, hogy a fentieket aktívan figyelembe veszed, olyannyira, hogy akár rászólsz a másikra, hogy ne osszon meg ilyen infókat, esetlegesen belinkelve ezt a kis szösszenetet. Hisz ezzel érheted el, hogy a játékosközösség felfogása kollektíven változzon, és olyan játékkörnyezetet teremtsetek együtt, amit mindenki jelentősen jobban élvez, mint a korábbi. Akár úgy is, hogy az adott személy nem teljesen érti, hogy mi a különbség, vagy nem is tud róla.
Ja, és természetesen nem kell VP-t kiáltani arra, aki a fentieket nap mint nap csinálja. Ez egy elég enyhe formája ennek. Ez olyan, mintha gyilkosnak kiáltanál ki valakit, mert megkarcolt egy járókelőt. A probléma nem a súlyossággal van, nem lesz ő gyilkos. Azzal van a probléma, hogy nem tudja, hogy ezt nem szabad és/vagy rossz és/vagy a saját és mások játékának élményfaktorát csökkenti, mert egyszerűen nincs vele tisztában. Úgyhogy nem leszólni kell, hanem ide irányítani. És akkor majd megérti, és figyel rá.
Köszönöm mindenki szíves együttműködését! :) Ez a téma nem kibeszélő téma, de általánosban lehet nyitni újat, és hozzászólni ehhez, ha van mondanivalód. NE ide! Köszi.