Negyvenes
A játék világában 2015 Júniusa óta létezik egy Negyvenes nevű kártyajáték. A játék alapvetően elég egyszerű, és könnyen beszerezhető hozzá megfelelő pakli (mindenkinek saját), hogy azt IC játszani lehessen. Akinek van saját paklija, vagy van a birtokában egy, bátran leülhet másokkal játszani - a játék egyszerű, és két karakter is elég hozzá, de három vagy négy karakterrel, főleg páros játék esetén még izgalmasabb. A játék a valóságban is játszható, egy francia-kártya pakli két játékos számára elegendő, így két paklival már négyen is tudnak játszani.Alap Negyvenes pakli
Egy kezdő Negyvenes pakli mindössze 200 arany, és megkapható bármelyik piacon vagy fogadóban (értsd: elég átadni egy mesélőnek a pénzt aranykezeléssel, és máris lesz egy paklid, ami feltüntetésre kerül a karakterlapodon, ha megkéred rá pl. Daidalos mesélőt #9349). Tartalmaz kettő-kettő darabot egytől tízig a számokból, kettő vadászt (Jumbó/Bubi), kettő Dámát (Dáma), kettő királyt (Király) és egy halált (Joker). Ezt később speciális, egyedi lapokkal lehet kiegészíteni - a lényeg, hogy a játékban mindenkinek 27 lapja kell, hogy legyen, nem lehet se több, se kevesebb. A lapok pedig csak speciális lapokkal helyettesíthetőek, tehát nem lehet sok alap paklit venni, és összekombinálni belőle saját paklit - az alap pakliból úgy lehet kihagyni lapokat, ha speciális, gyűjthető kártyák kerülnek a helyükre. Viszont külön feltétel, hogy azonos nevű kártyákból maximum kettő lehet a paklidban (tehát nem lehet pl. három Halál, maximum csak kettő)!A játék célja, a kártyák értékei
A játék célja, hogy összegyűjts pontosan negyven pontot a kezedbe. A számos kártyák (egytől tízig) annyit érnek, amennyi a rajtuk lévő szám, míg az akciókártyák (vadász, Dáma, király és halál) mind 1-1 pontot érnek. A speciális lapok külön meg vannak határozva, hogy milyen értékkel bírnak, az adott lapra rá van írva.A játék vége
A játékot megnyeri valaki (és ezáltal vége van), ha kijátssza azt az akciót, hogy megvan pontosan negyven pontja (ld. lentebb). A játék akkor is véget ér, hogyha mindenki passzol (ld. lentebb), ekkor az nyer, aki a legközelebb áll a 40 ponthoz (pl. 41 jobb mint a 38, míg a 37 jobb mint a 44) - döntetlen esetén az nyer, akinek kevesebb pontja van (pl. 39 jobb mint a 41, és a 35 jobb mint a 45) - tisztán azonos pontszám esetén pedig az nyer, akinek kevesebb a lapja (pl. mindkettőjüknek 38 pontja van, de az egyiknek 6, másiknak 8 lapból, akkor a 6 lapos nyer). Ha így is döntetlen áll fenn, akkor pedig senki nem nyert, és új játékot kell játszani.A játék menete
A játékot úgy kezdjük, hogy megkeverjük a pontosan 27 lapból álló paklinkat, majd magunk elé helyezzük, és felhúzunk belőle kettő kártyát. Ezután megegyezés alapján az egyik játékos kezd, és egy akciót hajt végre. Ezután a tőle jobbra ülő játékos következik, szintén egy akcióval, és így megy tovább. A következő akciók közül _pontosan egy_ lehetséges, amikor Te következel:1. Laphúzás: Húzol egy lapot a saját paklidból, és felveszed a kezedbe.
2. Lapcsere: eldobsz 1 vagy 2 lapot, és húzol helyette ugyan annyit a saját paklidból.
3. Akció: Kijátszol egy akciókártyát (vadász, Dáma, király, halál, speciális lapok).
4. Nyerés: Kiteríted a lapjaidat, ha megvan a 40 pont, ezzel megnyerve a játékot (igen, ez egy külön akció, tehát ha húzol egyet egy körben, és megvan a 40 pont, meg kell várnod, hogy újra Rád kerülhessen a sor, mielőtt megnyerhetnéd a játékot).
5. Passzolsz: ha passzoltál, egészen addig kimaradsz a játékból, amíg valaki nem "szivat" Téged egy akciókártyával (= lapot vesztesz valamilyen módon).
A fentiek közül tehát pontosan egyet hajthatsz végre egy körben, és miután végrehajtottad, a következő játékos jön, aki szintén pontosan egyet hajthat végre.
Alapfogalmak
Néhány alapfogalom, amit használunk. Úgy gondoltuk, érdemes tisztázni, hogy pontosan milyen akciókat is lehet végrehajtani a lapokkal, így hát:- laphúzás: a saját paklid legtetejéről felhúzol egy lapot (nem látod előre, hogy mit).
- lapdobás: a saját, kezedben lévő lapok közül eldobsz egyet a saját "kukádba" (ahol mindenki látja, hogy mi van, mi került oda).
- lapcsere: eldobsz megfelelő mennyiségű lapot (látják), és húzol helyette (nem látják).
- lapdobatás: eldobatod más lapját, úgy választasz te, hogy nem látod a másik lapjait, kiválasztasz egyet, és azt ő kötelező eldobnia a saját "kukájába" (így mindenki látja mi az).
- lapelhúzás: elhúzol a másiktól egy lapot, úgy, hogy nem látod előre, hogy mit húzol el, a lap pedig hozzád kerül (mások _nem_ látják, hogy mi az).
- lapkijátszás: akciólapok játszhatóak ki. Ilyenkor a lapot eldobjuk a kezünkből, és a hatása érvényesül (tehát a lapot nem tartjuk meg).
Akciólapok
A alap pakliban négyféle akciólap található: vadász, Dáma, király és halál. A vadászt kijátszva egy tetszőleges személy kezében lévő lapok közül dobathatsz el egyet (Te választod), anélkül, hogy látnád őket (a játék lejátszása után vissza kell adni). Ezután ezt a kezedbe veszed. A Dámával egy tetszőleges játékos lapjait nézheted meg, míg a Királlyal minden játékos lapjait megnézheted. A Halállal egy tetszőleges játékos lapjait dobathatod el - ekkor neki el kell dobnia minden kezében lévő lapot, és húznia kell kettőt helyette (mintha most kezdte volna a játékot).FONTOS, hogy az eldobott lapok kiesnek a játékból, így érdemes taktikázni azzal, hogy meyik akciólapot mikor játszod ki, ugyanis limitált számú van, és amelyik lapot már kijátszottad, azt később nem tudod újra!
Ezen kívül mindenkinek lehetnek egyedi, speciális lapjai. Ezeket nem köteles előre megmutatni másoknak (se IC, se OOC, a mesélők tudják). A speciális lapokra mind rá van írva, hogy pontosan mit tud, és mire lehet felhasználni. A speciális lapok mind engedélyezettek, a Központi Lanawini Akadémia (KLA) adja ki őket, így nem fordulhat elő olyan lap, amiről a KLA nem tud. Mindegyik lap számozott, és pontosan meg van adva, hogy mennyi áll belőle rendelkezésre egész Lanawinon, sőt, a rajzolója és kitalálója által kézjegyezett, ezen információk (ki rajzolta, ki találta ki a lapot) pedig szintén egy listán megvan aKLA-nál. Így két azonos nevű és azonos számú lapból, vagy megfelelő számú, de más által rajzolt/aláírt lapból az egyik biztos hamis. Ez egyszerű partyknál nem nagy visszatartó erő a hamisítással kapcsolatban, de hivatalos negyvenes bajnokságokon minden lapot egyesével összevetnek a KLA információval, így a laphamisítás kizárt.
Néhány ismertebb akciólap, amik meg is vehetőek (zárójelben, hogy hányat rajzoltak belőle egész Lanawinon, illetve az ára, amiért kb. bárhol megvehető):
- Vadász (csak alappaklival vehető): kijátszásakor eldobathatsz egy általad kiválasztott lapot a másik kezéből, majd felveheted a kezedbe. Értéke 1 pont.
- Dáma (csak alappaklival vehető): megnézheted egy általad választott játékos összes kezdében lévő lapját. Értéke 1 pont.
- Király (csak alappaklival vehető): megnézheted az összes játékos összes kezdében lévő lapját. Értéke 1 pont.
- Halál (csak alappaklival vehető): eldobathatod egy általad választott játékos összes kezében lévő lapját, aki kettő újat húz helyette. Értéke 1 pont.
- Mulatság (1000, 50 arany): minden játékos húz egy lapot. Értéke 1 pont.
- Börtön (1000, 100 arany): egy kiválasztott játékos kimarad egy körből. Értéke 1 pont.
- 15 (800, 100 arany): értéke 15 pont.
- 20 (800, 150 arany): értéke 20 pont.
- Tolvaj (500, 150 arany): kijátszásakor minden játékostól húzhatsz egy lapot, majd azokat megnézheted. Egyet kiválaszthatsz, amit megtartasz, a többit el kell dobnod. Értéke 1 pont.
- Kaszás (500, 150 arany): kijátszásakor eldobathatja egyik ellenfele összes lapját, aki kettőt húz helyette. Értéke 1 pont.
- Bolond (500, 200 arany): kijátszásakor azonnal még kétszer te jössz. Értéke 1 pont.
- Harcos (300, 200 arany): kijátszásakor lehetőséged nyílik arra, hogy eldobasd valakinek három lapját (találomra). Ha a másiknak is van harcos kártyája, visszatámadhat vele, akkor ő dobatja el a Te lapjaid. Erre Te is rakhatsz harcos stb. Aki utoljára rakott, az nyer. Értéke 5 pont.
- Zsoldos (300, 300 arany): kijátszásakor lehetőséged nyílik arra, hogy elhúzhasd valakinek három lapját (találomra), és ebből tetszőleges számút eldobj. Ha a másiknak is van zsoldos kártyája, visszatámadhat vele, akkor ő veheti el a Te lapjaid. Erre Te is rakhatsz zsoldost stb. Aki utoljára rakott, az nyer. Értéke 5 pont.
Néhány ritkább akciólap, amik nem vehetőek meg a piacon, csak közvetlenül a KLA-tól, ha van még náluk (zárójelben, hogy hány darab van belőlük egész Lanawinon):
- Tükör (50): ha egy akciólap hatása rád irányul, dobd el a tükör lapot, és visszapattan arra, akitől a hatás érkezett. Értéke 5 pont.
- Besúgó (30 db): kijátszásakor két választott embernek ki kell cserélniük a kezükben lévő kártyákat egymással. Értéke 1 pont.
- Élet (10 db): ha valaki egy halál kártyával eldobatná a lapjaidat, dobd el ezt, és akkor nem kell eldobnod a többit. Értéke 10 pont.
- Orgyilkos (3 db): mindenki másnak el kell dobnia az összes akciólapját a kezéből. Értéke 1 pont.
- Méreg (1 db): kötelezi egy kiválasztott játékost, hogy a következő akciója passzolás legyen. Értéke 1 pont.
Rangkártyák
A játékban vannak úgynevezett rangkártyák is. Ezek is speciális lapnak minősülnek. Annyi a különbség az összes többi laphoz képest, hogy NEM a paklid részét képezik, hanem azon felül, felfordítva kell kirakni őket az asztalra a játék megkezdése előtt. Egy játékos maximum három rangkártyát használhat egy játékban, a játékok között pedig átvariálhatja őket. A rangkártyák hatása az egész játékra folyamatosan érvényesek. A rangkártyák általában egy játékos lapjait valamilyen formában erősítik/javítják, így nem lehetséges, hogy két rangkártya hatása kioltsa egymást (csak pozitív hatásúak, és a legtöbb esetben csak egy játékosra hatnak, arra, aki kirakta).Néhány ismertebb rangkártya, amik meg is vehetőek (zárójelben, hogy hányat rajzoltak belőle egész Lanawinon, illetve az ára, amiért kb. bárhol megvehető):
- Kereskedő (500, 50 arany): lehetőséget biztosít arra, hogy akár három lapot is cseréljen egyszerre használója.
- Vadászmester (300, 100 arany): lehetőséget biztosít arra, hogy ne vedd a kezedbe azt a lapot, amit vadász lappal dobatsz el mástól, hanem helyette még egyszer te jöhess (még egy akciót hajthass végre).
- Uzsorás (200, 250 arany): lehetőséget biztosít arra, hogy cserénél eggyel több lapot húzz fel, mint amennyit eldobtál.
- Vándor (200, 300 arany): lehetőséget biztosít arra egyszer a játék folyamán, hogy egy bárki által elhúzott lapot azonnal a kezedbe vegyél (elhúzz/visszahúzz).
- Császárnő (100, 300 arany): lehetőséget biztosít arra, hogy a dáma lap használatakor összesen legfeljebb egy lapot elhúzz attól, akinek épp az ő pakliját nézed át.
- Császár (100, 350 arany): lehetőséget biztosít arra, hogy a király lap használatakor összesen legfeljebb egy lapot elhúzz valakitől, amikor épp az ő pakliját nézed át.
Néhány ritkább rangkártya, amik nem vehetőek meg a piacon, csak közvetlenül a KLA-tól, ha van még náluk (zárójelben, hogy hány darab van belőlük egész Lanawinon):
- Bárd (20 db): lehetőséget biztosít arra, hogy bármikor kijátszhasd azt az akciót, hogy megnyerted a játékot, ha a kezedben pont negyven pont van.
- Koldus (20 db): lehetőséget biztosít egyszer a játék folyamán, hogy egy éppen akkor eldobott lapot azonnal a kezébe vegyen (bármelyik játékostól).
- Felcser (20 db): mindegyik lapod eggyel több pontot ér.
- Gyógyító (15 db): lehetőséget biztosít arra, hogy egy teljes akció formájában a saját eldobott paklid tetejéről húzz vissza egy lapot.
- Koponya (15 db): lehetőséget biztosít a játék során egyszer arra, hogy eldobd az összes lapod, húzz helyette kettőt, cserébe egy általad választott másik játékosnak is meg kell ezt tenni (mintha mindkettőtökre halált játszottak volna).
- Varázsló (10 db): lehetőséget biztosít arra, hogy egy teljes akció formájában bármelyik játékos eldobott paklijának tetejéről húzz vissza lapot.
- Pap (5 db): ha valakinek a kezében egy király és egy dáma is van, azok együtt 20 pontot érnek. Ha több pár van, mindegyik 20 pontot ér.
- Kincstárnok (3 db): lehetőséget biztosít arra, hogy egy akcióban akár két lapot is húzzon saját paklijából használója.
- Kémszem (3 db): leetőséget biztosít arra, hogy egy, az első körödben kiválasztott játékos lapjait báehányszor megnézd a játék alatt a saját körödben, akció felhasználása nélkül.
- Pestis (1 db): lehetőséget biztosít a játék során egyszer arra, hogy eldobd az összes lapod, húzz helyette kettőt, cserébe az összes többi játékosnak is meg kell ezt tenni (mintha mindenkire halált játszottak volna).
Tét
Amelyik játékosnak vannak speciális lapjai (ha azt a paklijába is berakta vagy rangkártyaként felhasználta), az ha veszít, egyet köteles átadni a másik fél számára (abból a pakliból, amivel játszott, vagy azon rangkártyák közül, amit használt, kivéve olyan lapok, amik az alap pakli részét képezik). Ha rangkártyát használt, kötelező rangkártyát átadni. Ezen felül a vesztes egy előre megbeszélt összeget kell fizessen a nyertes számára. Több fős játék esetén ez igaz minden vesztesre - minden vesztes átadja a nyereményt a nyertes számára.Hangos információátadás
Mindenki a _saját körében_ olyan információkat mondhat el hangosan, amit csak szeretne. Hazudhat, vagy akár az igazat is elmondhatja (pl. több fős játéknál ha megnézi más lapjait, mondhatja, hogy a másiknak negyvene van, az utána lévő játékos dobassa el stb.). Ez számos taktikázási lehetőséget ad. De fontos, hogy mindenki csak a saját köre alatt beszélhet, más köre alatt nem adhat át semmilyen információt. Információt megosztani másokkal csak hangosan kimondva szabad, a kézjelezés, rejtett információátadás csalásnak minősül. A lényeg: bármilyen információt is közölsz a játékról, azt mindenkinek hallania kell, aki az adott játékban részt vesz.Csapatjáték
A játékot lehet két vagy több fős csapatokban is játszani. Minden csapatban ugyan annyi játékosnak kell lennie, és felváltva kell ülniük (azaz két egy csapaton belü lévő játékos között minden más csapatból 1-1 játékosnak kell ülnie, azonos sorrendben mindenhol). A játék ilyenkor csak csapatszinten megy, egyéni nyerésre nincs lehetőség. A játékban az a csapat nyer, amelyik elér annyi pontot, ahányan játszanak (8 játékosnál 8 pont, 4 játékosnál 4 pont stb.). Pontot szerezni úgy lehet, ha összejön a negyvene egy csapattagnak. Ezen kívül további egy akciókval is kiegészül a játék (ld. lentebb). A pontozás:- ha egy csapattag bemondja, hogy negyvene van (rendes akció), akkor a csapat kap 1 pontot
- ha egy csapattag bemondja, hogy negyvene van, és minden másik csapattagnak is van negyvene, akkor a csapat még egy pontot kap (két fős csapatnál pl. az egyik bemondja, de a másiknak is az van)
- plusz akció: bemondod, hogy neked és egy meghatározott csapattásadnak is negyvene van (többet is lehet mondani) - ha ez valóban így van, minden olyan csapattag után, akinek tényleg negyvene van 2-2 pontot kap a csapat (tehát ha négy fős csapat van, és ebből három főnél van negyven, és az egyik bemondja, hogy nála, és a másik kettőnél az van, akkor összesen hat pontot kapnak) - ha a bemondó téved (valakinél nincs negyven, akit mondott), akkor a csapata egy pontot veszít
A játék alap esetben megszakad a fenti akciók valamelyike után, és új játék keződik, mely során a pontok tovább gyűlhetnek.
FONTOS, hogyha valakinél nincs negyven, akkor NEM lehet pontot szerezni azzal, hogy bemondja, a másiknál van! Ha valaki úgy játssza ki (remélhetőleg tévedésből) a fenti akciók egyikét, hogy nincs negyvene, úgy a csapat egy pontot veszít.
Mesélői felügyelet
A negyvenes játékhoz szükségeltetik mesélő, de csak privát üzenet szintjén. Kérj meg egy mesélőt, hogy felügyelje a játékot. Ennek a legegyszerűbb, és teljesen csalás mentes módja a következő:Pakli: "Keverd meg a paklid", azaz fogd az összes általad birtokolt kártyát, válassz ki 27 darabot, és rakd be egy tetszőleges sorrendbe. Példa erre: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,H,K,D,V,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,K,D,V ahol a K a király, D a Dáma, V a vadász és a H a halál, de igazából mindegy hogy jelölöd, csak legyen egyértelmű (akár írd ki a teljes nevét). Ez lesz a te megkevert paklid. Minél jobban összekuszálod a lapokat, annál nehezebb lesz kitalálni. Semmiképp ne rakd tiszta sorrendbe a lapokat, cserélgesd meg őket. Ezt a sort őrizd meg magadnak (pl. karakterlap jegyzet része), és soha ne add ki az ellenfeleidnek!
Ezt a sort küldd el Mesélő (Daidalos) karakternek privát üzenetben (#9349). Ő fogja ez alapján és a kockagurító alapján utólag leellenőrizni, hogy a játék szabályosan zajlott-e le.
Laphúzás: A fenti sor alapból 27 lapot tartalmaz. Ahhoz, hogy húzz belőle egy lapot, nem kell mást tenned, mint 1-től 27-ig egy véletlenszerű számot generálni. A kockugírító pont ezt csinálja, egy 27 oldalú "kockával" kell dobnod. A kapott szám pedig azt jelzi, hogy a fenti sorban hanyadik lapot húzod. Tehát ebben a példában ha mondjuk 9-et dob valaki, egy 9-es lapot húz, ha 17-et, akkor egy 3-as lapot (mert a 17. lap egy 3-as). FONTOS! hogy a kockagurítóval MINDEN dobást meg kell jegyeztetni, értelmes indokkal.
Ha egyszer húztál egy lapot a fenti sorból, azt ki kell törölni onnan (kikerül a pakliból a lap, amit húztál). Ezután eggyel kevesebb lap lesz ott, tehát így már nem 27, hanem csak 26 oldalú "kockával" kell dobni. Ha ez is megvolt, utána 25, 24 stb. Mindig annyi oldalúval, ahány lap van a sorban = paklidban (nem feltétlenül mindig eggyel kisebb ez a szám, mint az előző dobás, figyelj oda erre).
Csalás: NAGYON FONTOS, hogy mindig jegyeztesd meg a dobásod a kockagurítóval. Ha a dobás nincs ott, nem található meg, az egyenértékű azzal, mintha a karakterec IC csalt volna. Ha bárki észreveszi, hogy hiányzik a dobásod, az egyenértékű azzal, hogy észreveszi IC a karaktere, hogy a tied csal. Ennek a következményei pedig már IC szintűek. Tehát FONTOS, hogy mindig jegyeztesd meg - indoknak írd be, hogy mit csinálsz, és az se baj, ha a negyvesen ott van (pl. "negyvenes laphúzás", "negyvenes lapcsere" stb.). A becenév pedig legyen a karaktered neve (és akár sorszáma).
Kezedben lévő lapok, lapdobatás: Ezzel már tudod, hogy lehet lapot húzni és cserélni. Fontos még, ha valaki találomra dobat el tőled lapot, akkor gyakorlatilag ugyan ezt kell csinálnod. Ha van 7 lap mondjuk a kezedben, 7 oldalú kockával kell dobnod. A kezedben mindig olyan sorrendben vannak a lapok, mint ahogy felhúztad őket. Tehát ha elsőre húztál egy 4-est, azután egy 2-est, majd egy 9-est, és ez után a 2-est lecseréled egy Dámára, akkor a kezedben lévő lapok: 4,9,D (dáma a végén, azt húztad utoljára!). Ha valaki eldobat tőled egy lapott ebben az esetben, egy 3 oldalú "kockával" kell dobnod, ha pl. 2 az eredmény, akkor a 9-es lap került eldobatásra.
Kezed megnézése más által: Ha valaki megnézi, hogy milyen lapjaid vannak (pl. Dáma vagy Király lappal), akkor ne a fenti, kezedben lévő sorrendet írd meg neki, mert ha azt tudja, akkor ha egy harmadik játékos elhúzza egy lapod, akkor az előző tudni fogja, hogy mit húzott. Ha valaki megnézi a kezedet, akkor más sorrendben (de azonos lapokat) írj meg neki. Pl. írd neki azt (az előző példával), hogy: D,4,9.
Játék eleje, vége: A játék elejét Daidalos (#9349) mesélőnél tudjátok úgy jelezni, hogy elkülditek a paklitokat, illetve azt, hogy pontosan milyen fejléccel játszotok. Ha a játéknak vége, akkor írjatok egy üzenetet Balszerencsének, hogy végeztetek, ő pedig leellenőrzi, hogy minden tisztán ment-e (hisz ismert számára a paklitok meg a dobásaitok, mert MEGJEGYEZTETTÉTEK a kockagurítóval!).
Mesélő nélkül:
A játék mesélő nélkül is játszható, akár harmadik játékostársat OOC bíraként felkérve.Fontos! A játék ilyenkor tisztán bizalmi alapon történik, ha valaki szándékosan, vagy véletlenül csal, azt a staff nem tudja lekövetni és utólag IC érvényteleníteni, vagy csalásnak nyilvánítani sem fogja a játékot. Minden résztvevő a saját belátása és lelkiismerete alapján folytathat játékot.