Hit, vallás és istenek Lanawinban
Lanawinban o.sz. 884 (e.sz. 6884, IRL pedig 2016) évben jelent meg Sa'argathot, a Sa'argathot Ébredése kaland folyamán. Ez előtt semmilyen vallás vagy hit nem igazán tütötte fel a fejét, korábban több száz vagy ezer évig a mágia is tisztán tudomány volt, csupán nagyon régi feljegyzések utaltak arra, hogy egykoron istenekkel és hittel kötötték össze a varázslást. A démon (Sa'argathot) megidézésre került, és nekromanciával hulla hadseregével vette fel a harcot Arthenior és a környező részek ellen. Soha nem látott erő összpontosult kezében, melyet arra használt, hogy erőt gyűjtsön, és végül három kaput megnyisson, ami elég volt, hogy mestere, Sa'Tereth megidézésre kerüljön, és átjöhessen Lanawinra a saját létsíkjáról. Azonban arra nem számított, hogy más erők is tevékenykednek Lanawinon és mestere létsíkján is. Így Sa'Tereth mellett további két entitás is a világba érkezett: Eeyr avagy A Hetedik; és Teysus avagy A Szabad.Az istenek között egy ideig durva háború dúlt Lanawin földjén és felette, mire végül kialakult egy egyensúly közöttük. A harcoló felek főleg Eeyr és Sa'Tereth volt, míg a magát csak megszedő, harmadik fél Teysus. Mind a három istenségnek megvannak a maga tanai, és ezt nem mulasztják el valamilyen formában a hívők tudtára adni, legyen az olyan, aki már elfogadta őt mint istene, vagy legyen olyan, akiben csak a legkisebb mértékben is felmerül, hogy talán követni kéne a hatalmas entitások tanait.
Hit változtatás, hit, karakterlap
A játék kezdetén mindenki be nem állított hittel indul. Ahhoz, hogy játszani tudj, el kell döntened, hogy a karakterednek milyen hite van, és ezt a karakterlapodon be kell állítanod. Ez lehet az istentagadó/elementarista/saját vallás, és a lenti három egyike. Ezen felül a játék során alapvetően egyetlen alkalommal szintén megváltoztathatod a karaktered hitét, de ha ezt megteszed, akkor elveszted a változtatási lehetőséget, ezért jól fontold meg, hogy mit választasz. Ez akkor is igaz, ha ugyan arra változtatod a karakter hitét, ami korábban volt. Újabb változtatási lehetőségeket nagyon speciális játékokban, mesélőktől kaphat a karaktered, így egyáltalán nem biztos, hogy lesz lehetőséged újabb változtatásra.Amennyiben a karaktered képes varázsolni, úgy hit váltásakor a karakter _elveszti_ az összes olyan varázslatot és mágiaágat, amihez szükséges az a hit, ami korábban volt a karakternek, és új hitével ez nem lenne elérhető. A karakter hitváltáskor semmilyen pénzt vagy pontot nem kap vissza az elvesztett varázslatok után, viszont innentől kezdve lehetősége adódik az új hitének megfelelő mágiák tanulására.
Eeyr tanai
1. Hallgass szívedre, néha sokkal hasznosabb, mint az egyszerű logika, logikával nem érthető meg minden.2. Oszd meg hatalmad, segíts vele másokon, légy önzetlen. Barátaid között vagy a legjobb helyen.
3. Sose bánts másokat feleslegesen. Néha viszont meg kell menteni az embereket önmaguk szűklátásától, ekkor a szeretet vezérelje utadat.
Eeyr istenséget tartják az érzelem és szeretet istenének, tőle származik az élet és áldás szakrális mágia.
Területe: Arthenior, Lihanech, és ezen városoktól keletre eső területek, beleértve erdőmélye északi része, Arthenior közelében, és a füves puszta északi részei, továbbá a Lihanechi-tó. Ezen a területen az ő személyéhez kapcsolt vallás általában az elfogadott, és Sa'Tereth tanait követőket üldözik és irtják.
Megjelenése: Bőre márványosan tündököl. Izzó meteoritként suhan ekkor az égen, és kezében a szentnek tartott Második Napot tartja, mely egy irdatlan buzogány, ezzel küzd ellenfelei ellen. Méretre nagyjából öt métert ér el, és nem lehet megmondani, hogy melyik fajhoz tartozik pontosan, talán okkal. Egy nő, még ha ez meglepő is. Leggyakrabban azonban fény és hang formájában jelenik meg hívei előtt.
Jelkép: A 7 sugarú nap. Szférái a nap és a tűz. Kedvenc pillanata a napkelte, ilyenkor legerősebb és sokszor a felkelő nappal üzen a szolgálatába szegődőknek.
Teysus tanai
1. Te vagy a legfontosabb, a saját céljaidat valósítsd meg, legyél egyedi és megismételhetetlen.2. Szerezd meg mindazt, amire szükséged van álmaid és céljaid megvalósításához, és ne hagyd, hogy ebben mások meggátoljanak.
3. Törekedj az egyensúlyra és harmóniára, különben környezeted túlnő rajtad, és elvétetik mindaz, amit felépítettél.
Teysus istenséget tartják az ösztönösség és függetlenség istenének, tőle származik az egyensúly és haszon szakrális mágia.
Területe: Alapvetően a Nap karavánpihenő és Wegtoren környéke, de hozzá tartozik a barlangrendszer és a Kikötő erdőség nagyobbik, északi fele is. Elnyúlik egészen Amon Ruadhon keresztül, a szátóföldeken át a füves puszta déli területeire, de északra Lihanech és Pirtianes közötti hegyvonulatot is ő uralja. Ezeken a területeken minden vallás és isten tanai elfogadottak, de Eeyr és Sa'Tereth szolgái itt is összecsapnak.
Megjelenése: Egyszerű emberi alakot ölt magára, hisz az a legsemlegesebb faj itt Lanawinon. Ruhája nemesi és változó színekben tündököl, általában mindig a kedvéhez igazítja. Fegyvere egy íj: Zápor a neve, ami a hátán található. Tegez nincs nála, hisz mágikus eredetű a fegyvere és mindig a maga választott nyíl kerül rá, mikor azt kifeszíti, mint mennyiségben, mint nyílhegyben.
Jelkép: Sokféle jelkép született már, volt már mérleg az élet és halál között egyenlő súllyal elosztva, de van ahol csak egy fekete fehér kört használnak, azt elfelezve.
Sa'Tereth tanai
1. Felejtsd el az érzelgősséget, bonyolult, kiszámíthatatlan és átláthatatlan; a jól felépített logika viszont mindenre választ ad.2. Mindenki közös célja, hogy a jobbak döntsenek adott helyzetben, vedd hát kezedbe az irányítást, ha valamit jobban tudsz.
3. Mások képességeinek felhasználása a közös cél érdekében a kulcs a hatékonysághoz, ne félj hát használni ezt az eszközt.
Sa'Tereth istenséget tartják a hideg logika és becsvágy istenének, tőle származik a vér és halál szakrális mágia.
Területe: Viszonylag kiszorult a világ szélére: Pirtianestől indulva körbe, a sivatagos puszta, Wegtorentől délre eső területek, a déli tenger és végül a kikötő és a szátóföldek déli része, ami hozzá tartozik. Ezen a részen Eeyr tanait követőket üldözik és irtják.
Megjelenése: Arctalan ő, mint maga a sötétség is. Leginkább szemet és elmét fájdító Sötét Semmiként tűnik fel egy csuklyás köpenyben. Neme ismeretlen, hisz nincs olyan alakja, amiben ez megállapítható lenne, és a mély hangja sem árul el többet róla.
Jelkép: Jelképei a más és más aspektusát mutatják be az arctalannak. Kultisták a vértenger stilizált jelével (egy karóra húzott ember alatt hullámok, melybe a vér csöpög fentről) tisztelik. A kalózok a csápos szakállú koponya jelével látják el hajóikat, ha támogatását kérik. Egyszerű besurranók és tolvajok egy áthúzott karikával feleltetik meg a semminek, melynek támogatását kérik.
Egy- és többistenhit
A játékban alapvetően három elhetősége van a hittel kapcsolatban a karaktereknek:1.) Tudja és elfogadja, hogy vannak hatalmas entitások a világban, mert erre látható és tapasztaltható bizonyítéka van. De nem tartja őket istenségnek, és alapvetően visszautasítja, hogy őket kövessék a lanawini élőlények, így ő maguk sem fogadják el a tanokat. Ez nem zárja ki, hogy valami szerint éljenek vagy többet kombináljanak, de kizárja, hogy egy istenség tanait egyben lefedjen a karakter gondolkodásmódja, attól el kell térni. Ebbe beletartozhat az is, ha a karaktered valaki mást tart istennek vagy saját, egyedi vallása van, mert van ilyenre lehetőség; viszont ekkor semmi kézzelfogható bizonyíték nem lesz arra, hogy az isten létezik, akit kitaláltál és kijátszol a karaktereddel.
2.) Egy istenért él és egy istent szolgál, az ő tanait fogadja be, a többi istenség tanait egyenesen visszautasítja. Ez gyakorlatilag az egyistenhit.
3.) Sokan úgy vannak vele, hogy nem feltétlenül csak egy isten vakon követése a jó megoldás, és inkább megosztják magukat kettő között. Erre két módjuk van: vagy Eeyr és Teysus vagy pedig Sa'Tereth és Teysus tanait fogadják be. Eeyr és Sa'Tereth tanainak együttes befogadása nem lehetséges, mert ellentmondóak, illetve ilyen esetben az istenek is megvetnek és kitagadnak, általában valamilyen módon rövidtávon meg is hal a karakter.