//Temetők, kripták, holtak és a vonító sötét...//
*Sis rátapint a lényegre. Szó szerint, míg Morhen tapasztalatának és józan eszének köszönhetően átvitt értelemben adja meg a választ.
A lovagok sisakja csatában zárva van, a lovak szeme pedig nyitva... ez így logikus. Nem utolsó sorban ennek vallási okaik is vannak. A lovagot nyitott szemmel viszi át a túlvilágra a lova... Legalábbis ennél a családnál ez a szokás.
Sis a lovak szemeit nyitja meg, míg Morhen a lovagok rostélyát zárja le...
Feszült csönd és hirtelen az álfal közeléből mély hangok szűrődnek ki. Olyanok, mint mikor két kő elgördül egymáson.
Kisvártatva pedig a fal felnyílik előttük és, hogy meg legyen a napi riadalom is, amint a fal felemelkedik a szarkofág sír hirtelen belecsapódik a falba. Mert, hogy eddig kicsit mint valami domborművek kiemelkedtek abból...
Ha a két kalandor folytatja útját, egy hosszú, viszonylag széles folyosóra lépnek. Mely inkább egy hatalmas családi sírbolt, mint sem valami folyosó.
Itt ismét új sírok és emlékek várják Őket. Közel tíz nyughely van bent, egy-egy kis mellékhajóba, ám ezek már komoly emlékművek. Faragott szobrok, melyek dicsőségesen állnak, térdelnek vagy ülnek a sírokon. Valószínű Ők voltak a család legidősebbjei vagy ősei.
Az érdekesség, hogy a jobb oldalon csak férfiak, míg a balon csak nők vannak. A szarkofágokon valaha olvashatóak voltak a nevek is, de többé már nem láthatóak...
A jobb oldali első férfi egy dicső alak. Hatalmas ördögberetván támaszkodik és büszkén áll egyenes derékkal a síron. Valami bajnok, mivel nincs lova, de páncélzata gyönyörű. Arcán a kő durvaságának ellenére minden ránc látható. Vele szembe valószínűleg hitvese a bal oldalon, egy gyönyörű ember nő. Ő a sírján ül és hosszú fodros ruhája betakarja sírjának egy részét és lábát. Haja szépen ki van faragva és arcán könnyed mosoly ül. Nézi a bajnokot és ábrándozik róla még itt is... a sírban is. A sírjának nekidőlve pedig ott szunnyad a félelmetes fekete farkas... valószínű a családnak Ő volt a vér szerinti tagja.
A második páros eléggé eltér... A férfi egész biztos lovag, mert sisakjának alakja és rostélya olyan mint a kintieké. Csőrös bascinet sisak. A rostély le van csukva, így arca nem látható és két kezével pajzsán támaszkodik. A síron áll és feje dicsőn néz a magasan lévő plafonra. A fekete farkas pedig ezúttal Ő mellette trónol. Vele szembe egy érdekes nő... a szobor egy elf nemes leányt ábrázol. Göndör haj, hegyes fülek és kecses ívű arc. Két kezét pedig széttárja és Ő is a magasba néz, ruhája akár a patyolat olyan sima.
A harmadik pár ezúttal más... eléggé morbid.
A nő egy gyönyörű ember. Tiara van a fején és nemesi tartással tekint át férjére. Alakja nagyon telt és nőies, haja sima egyenes és egy hosszú fonat van benne... Morhenba még meg is fogalmazódhat, hogy szoborhoz képest egész szép.
A férjjel már más a helyzet. Egy magasztos férfit láthatnak kőből, páncélban, ám valami nincs rendben vele. A szobor a fejét a kezében tartja, míg a másik kezével egy pörölyre támaszkodik. Valószínűleg kivégezték vagy csatában lelte a halálát. A farkas ezúttal is a férfi oldalán van. Konkrétan mögötte fekszik és kinéz a mellékhajóból.
Jön a negyedik pár, ahol érdekes módon a bal oldali mellékhajó üres teljesen. Ha benéznek a jobb oldalra, egy gazdag polgári ruhába bújtatott férfit láthatnak aki ül a síron és gondolkodik. Kopasz teljesen és arca gondterhelt... a farkas a lába előtt előtt hever és néz fel a gazdájára. Lehet, ez a sarj nem talált magának pár és ahogy látszik idő előtt is halt meg. Erre talán a lábánál lévő üres homokóra utal, amit szintén kőből van.
Végül az ötödik páros...
A bal oldalon egy páncélba bújtatott magas nőszemélyt láthatunk. Haja fel van tűzve és tekintete szúrósan mered át hasonlóan páncélos férjére. A nő kezében kard, míg a férfi kezében pika látható. És ezúttal két farkast láthatunk... mind a kettőt a nő mellett ülve.
Ők lehettek talán az első generáció... Ahogy így végigmentek az ember szerű szobrok közt felmerülhet bennük a kérdés, vajon miért nem lehet tudni ki volt az első-e titokzatos famíliában?
A kérdésükre nem kell soká várni, mert amint kicsit tovább lépkednek, a fény rávetül a terem végében lévő utolsó szoborra...
Amint közelebb mennek, hogy az utolsó szobrot megnézzék, kiszélesedik a terem és meglátják az alapító atyát.
Akinek neve is jól olvasható: 'Ser Wilchem de Lass'
A sír nagyobb mint a többi. Félig a földbe van süllyesztve és kör alakú. Ser Wilchem pedig úgy ül a síron, akár valami trónon. Sisakja jobb térdén nyugszik és jobb kezét rajta tartja. Haja rövid, szakálla igényesen ápolt. Tekintete csakúgy rá mered a belépőkre. Páncélja igényes és részletes. Hátán farkasbőr palást van és egy lánccal van rákötve... Bárki is faragta mestermű.
Jobbján pedig ott ül az eddigi legfélelmetesebb farkas. Egy vicsorgó felpáncélozott fekete ordas. Fején külön sisak van, ami igényesen rá van méretezve. Olyan mintha a farkas fejére öntötték volna azt a vasat. Csak álla van szabadon. Nyakán nagy szöges nyakörv és hátán is felszíjazott páncél. Az ordas páncélja is olyan szépen ki van vitelezve, akár csak gazdájáé.
Az ordas neve pedig: 'Mirannis de Lass'
Ez arra utal, hogy a farkas a család tagja volt. Érdekes egy szokás... így már meg is van válaszolva a kérdés, hogy miért jelent meg az állat mindenhol. Családtagokként kezelték a de Lassok őket.
Most már csak azt kell eldöntsék, hogy e sivár sírboltból jobbra avagy balra mennek-e. A jobb oldali út még mélyebbre visz, míg a bal oldali kis kapu egyenes egy másik helyre... Át kell gondolják vajon van-e jelentősége a nőknek és férfiaknak valamint a farkas jelenlétének, ebben az esetben...*